Presentationer från konferensen hittar ni här.
”Varför samverkan mellan hem och skola?”
Krístín Jónsdóttir, docent, Háskóli Íslands / University of Iceland
”There is no magic - What is the Islandic Model all about? ”
Margrét Lilja Gudmundsdóttir, Chief knowledge officer. Planet Youth
Workshoppar
A) ”Parents of children with special needs in home-school cooperation.”
Suomen Vanhempainliitto – Finlands föräldraförbund, FIN
B) Podcast: ”Spørg om skolebørn” – Skole og Forældre deler deres erfaringer med produktion af en podcastserie med udgangspunkt i forældres henvendelser til Forældrerådgivningen, DK
C) Partnerskap mot mobbing,
FUG -Foreldreutvalget for grunnopplæringen, NO
D) Träffpunkt föräldrar, Ett nytt koncept för föräldrakvällar i dialog,
Förbundet Hem och Skola i Finland, FIN
Noko-deltakerne, fra v: Morten Kruse og Rasmus Edelberg fra danske Skole og Forældre, Maarit Westerén, koordinator NoKo, Micaela Romantschuk og Anders Adlercreutz (bak) fra finske Hem och skola. I midten bak: foredragholder Mats A. Kirkebirkeland, Marianne Dahlseng, Ole Petter Østerbø og Torill Braaten fra FUG i Norge. Foran fra v. Ulla Siimes og Jenni Helenius fra den finskspråklige foreldreorganisasjonen og Sigrún Edda Eðvarðsdóttir og Hrefna Sigurjonsdóttir fra Island.
Material från mötet i Oslo 23-24.9 2019:
Mats A. Kirkebirkeland medlem i ekspertgruppen i Stoltenbergutvalget presentere fra rapporten.Formålet med utvalgets arbeid var å bygge et nyansert og balansert kunnskapsgrunnlag om hvorfor kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner oppstår, og å foreslå effektive tiltak for å redusere disse forskjellene.
Läs hela rapporten här i pdf: NOU 2019: 3 Nye sjanser – bedre læring
Mats A. Kirkebirkelands presentation: NOU Stoltenbergutvalget FUG 230919
OECD_ The Male Disadvatange in Educational Achievement and Attainment
Presentationer presenterade i samband om aktuella landsvisa frågor:
Aktuellt från FUG, Norge
Aktuellt från Suomen Vanhempainliitto, Finland
Aktuellt från Hem och Skola i Finland
Aktuellt från Heimli og skóli, Island
I samverkan med skolan och föräldrar #nokokonf2018
Presentationer 14.9 2018Styrka, glädje, medkänsla. – Lär dig som förälder att se ditt barns styrkor med ansats i positiv psykologi, neuropsykolog, forskningsledare Åse Fagerlund, Folkhälsan i Finland.
”Hur stöda elever med hög inlärningspotential?” Jan Sivert Jøsendal, Prosjektleder/ Fylkesrådmann for sammenslåingen av Vestfold og Telemark
Kærlighed i Kaos – et dansk forældretræningsprogram. Anna Furbo Rewitz, udviklingskonsulent hos ADHD-foreningen i Danmark
Presentationer 15.9 2018
“Towards Equity in Family Engagement. More is Needed than a Good Policy” Áine Lynch Verksamhetsledare vid National Parents Council, Irland.
Foreldrenes betydning for å lykkes med et godt skolemiljø for elever med flerspråklig bakgrunn Sigrun Aamodt, Senterleder, Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring - NAFO
Workshops
a) Samverkan med föräldrar med ett annat språk och kultur, Anneli Nuanes och Gabriella Mattson, Föräldraalliansen, Sverige.
b) Lær med familjen, Mette With Hagensen och Morten Kruse, Skole og Forældre, Danmark. Introduktion handout, Tilgang handout, Eksempel på familieopgave
c) The Islandic Model for prevention of substance abuse among teens, Hrefna Sigurjónsdóttir, Heimili og skóli, Island
Ordförande i NoKo:s medlemsorganisationer med det nyss underskrivna samarbetsavtalet vid Husið Höfði i Reykjavik 19.3 2018. Från vänster Steven Lowenrud - SWE, Anders Adlercreutz- FIN, Gunn Iren Müller - NO, Mette With Hagensen - DK, Anna Margrét Sigurðardóttir - IS.
Presentationerna vi fick ta del av på Island hittas här:
Skólastjóri Lars Imsland, Hraunvallaskóli i Hafnarfjörður kommune.
Det islandske model - fremskridt i forebyggelse, Margrét Lilja Guðmundsdóttir fra Forskning og analyse (Rannsóknir og greining - The Centre for Social Research and Analysis (ICSRA))
Forebyggelse i Reykjavík kommune - Soffía Pálsdóttir, kontor direktør for fritid hos skole- og fritidskontoret Materialet på isländska som Soffia presenterade: FRÍSTUNDAKORT
Uddannelsespolitik i Reykjavík / Reykjavík City Education Policy - Guðrún Edda Bentsdóttir, Reykjavík skole- og fritidskontor
I solskenet utanför Hoplaxskolan i Helsingfors 30.10 2017. Från vänster: Mette With Hagensen, Anders Adlercreutz, Micaela Romantschuk, Gro Hexeberg Dahl, Sara Nergúi, Gunn Iren Müller, Maarit Westerén och Mildrid á Lógv.
Viceordförande Mildrid á Lógv från Foreldrafelagið Heim og Skúli på Färöarna presenterade deras verksamhet.
Presentation över Finlands Föräldraförbund - Suomen Vanhempainliitto av verksamhetsledare Ulla Siimes.
Verksamhetsledare Micaela Romantschuk från Hem och Skola presenterar den nya läroplanen i den finländska grundskolan och hur Hem och Skola som organisation kommunicerat med föräldrar och skolor om den.
Rektor Mia Förars-Pöytäniemis presentation över Hoplaxskolan i Helsingfors.
Tema: Arbejdet mod mobning
Lektor og mobbeforsker Helle Rabøl Hansen om forebyggelse af mobning og indgriben over for mobning. Se denne video, som Helle Rabøl Hansen har været med til at lave, inden møde (hvis du tør...).
Helle Rabøl Hansens presentation.
Landene præsenterer, hvordan der arbejdes med mobning i deres land.
Material från:
Deltagarna i Nordisk Kommittés möte i Köpenhamn 23.3 2017
Skolebesøg på Sophienborgskolen i Hillerød, der arbejder professionelt med mobning, har en høj trivsel blandt eleverne, lav mobning og høj forældretilfredshed. Se artikel her.
Tack till Föräldraalliansen Sverige och dess ordförande Linda Eriksson som stod värd för konferensen!
Samtliga bilder: Steven Lowenrud
Professor Thomas Nordahls presentation under NoKo-konferensen 16.9.2016. NoKo Thomas Nordahl 160916
Notera: Professor Kennert Orlenius presentation skickas per e-post till mötesdeltagarna.
Här kommer också presentationer från workshops att laddas upp ifall workshop-ledaren så önskar.
Islands workshop: SAFT media project - children's online safety and what parents can do. Hrefna Sigurjónsdóttir and Sólveig Karlsdottir from Heimili og skóli, Iceland. Presentation 170916 + bilaga + film Er Lalli heima
Islands presentation 160916 om isländska skolväsendet.
Danmarks workshop: "Familieaktiviteter til gavn for barnets læring, barnets motivation og forældrenes opbakning til barnets skole. Hvad er praksis i de nordiske lande?" Morten Kruse från Skole og Forældre, Danmark. Presentationen och sammanställning av resultaten 170916
Norges workshop: Oppsummering Workshop Alle skal med 170916. Hvordan får vi invandrerbarnas minoritetsspråklige foreldre med i samarbeidet med skolan? Gunn Iren Müller og Gro Hexeberg Dahl fra Foreldreutvalget for grunnopplæringen FUG, Norge